string(62) "http://thecave.hu/wp-content/uploads/2016/09/norbert-boros.jpg"

Mar 23, 2014 | 3 years old

A visszafordulási arány csökkentésének útjai

Hogyan lehet elérni az ideális visszafordulási arányt? Egyáltalán számít önmagában ez a mutató?

A visszafordulási arány időnként pánikszerűen túl van becsülve, máskor egyszerűen nem foglalkoznak vele. Több szempontból is jelentős mutatóról van szó, bár a SEO-ban is számít, leginkább mégis mint a látogatások minőségének egy viszonylag megbízható jelzőszámára érdemes tekinteni.

Először is a visszafordulási arány, avagy bounce rate definíciója a Google szerint: „A visszafordulási arány azoknak a látogatásoknak a százalékos értéke, amelyek a webhelyéről való kilépés előtt csak egyetlen oldalt keresnek fel.„ A SEO-ban is van jelentősége a visszafordulási aránynak, de az érték amit az analitikában látunk nem ugyanaz, amit a Google kereső használ: valójában nem a bounce rate érték, hanem a találati listára történő visszatérési idő (ez a dwell time), ami befolyásolja valamelyest a rangsorolást.

A visszafordulási arány elég jól jelzi a látogatások minőségét, a magas bounce általában arra utal, hogy a webhely belépési oldalai nem relevánsak a látogatók számára. Múlkor beszéltem arról egy előadásomban, hogy a KKV-k kitörési lehetősége a weben a mindenféle gagyi marketing bullshit helyetett a jó felhasználói élmény lehet: ugyanez a visszafordulási arány csökkentésének útja is. 

 

A keresősáv mérete

 

A nagymértékű bounce rate egyik oka, hogy egyszerűen az oldalra látogatók nem tudják megtalálni, amit keresnek. Ahhoz, hogy ezt a problémát orvosolni tudjuk, annyira szembetűnővé kell tennünk a keresősávunkat, amennyire csak lehetséges. Jakob Nielsen ajánlásainak megfelelően az ideális keresőmező terjedelme 27 karakter (igaz a kutatást 2002-ben végezték, de ezen a téren ritkán szoktak változni a felhasználói szokások). Mégis a keresősávok kiterjedése átlagosan csupán 18 karakter.

Habár a rövid szövegdobozokba hosszabb kereső kifejezéseket is begépelhetünk, a problémát az jelenti, hogy a kereső kifejezéseknek egyszerre csak egy része látható. Ez megnehezíti a kulcsszavak szerkesztését, illetve áttekinthetőségét. Ha nem tudunk a keresősávunknak elegendő méretet szentelni, akkor megpróbálhatjuk hasonlóan dinamikussá tenni, mint ahogyan például az AllRecipes.com teszi:

all recipes keresősáv

 

 

 

 

 

 

Mint látszik, a search mező automatikusan nagyobbá válik, amint valaki gépelni kezd a szövegdobozban. Egy másik módja a keresőssáv méretének optimalizálására, ha folyamatosan láthatóvá tesszük, lásd ShopStyle UK.

 

Hatékony belső kereső rendszer

 

Az ideális méretű keresősáv önmagában nem elegendő, ha keresés után gyenge találatokat ad. A jól használható belső kereső komoly üzleti kérdés, emlékeim szerint azok a vállalkozások átlag 40%-al nagyobb termelékenységet érnek el, amelyeknek hatékonyabb kereső rendszerrel rendelkeznek, mint a csak gyengébb technológiát használó versenytársak. Nem árt számolni azzal is, hogy a  felhasználók a belső keresőt illetően nem túl türelmesek: általában ha az első keresés nem eredményes, nem indítanak újat. Ráadásul ma már a mércét a Google és a többi vezető webes keresők jelentik, a felhasználók hasonló színvonalat várnak el a belső keresőktől is (persze néha még gigantikus oldalak is mellékes súllyal kezelik a kérdést, lásd Facebook).

A keresési hosszúság jellemzően egy-két szavas, tehát az ilyen kereséseket kell kiszolgálni releváns találatokkal. Ahogyan a webes keresőknél, itt is az első oldal ér a legtöbbet, a többség nem lapoz a további találatok megtekintéséért, ezért nagyon fontos a találatok sorrendje is. Érdemes kigyűjteni a belső keresések közül a legnépszerűbb találatokat, és a belső keresőt úgy „súlyozni”, hogy minél jobb pozícióba rakja ezeket a tételeket.

 

Betöltődési sebesség

 

Az oldal sebességgel kapcsolatban ne legyenek senkinek illúziói: a visszafordulás arány mennyországát azok a weboldalak alkotják, amelyek reménytelenül lassan töltődnek be. Egy weboldal betöltése során az konverzió sikeressége 7 százalékkal csökkenhet minden egyes másodperc után. Arról nem is beszélve, hogy az online vásárlók 57%-a 3 másodpercnél többet nem vár, mielőtt elhagy egy weboldalt. A honlap sebesség rendkívül fontos SEO szempontból is, mert köztudottan rangsorolási szignál.

 

Akciók, árengedmények, korlátozott ideig tartó ajánlatok

 

Érdemes megjátszani a „sürgősségi kártyát”, hogy a horgunkra akaszthassuk a látogatókat. Az egyik módja, hogy a látogatókat a honlapon marasztaljuk, ha a felső banner sávban megmutatjuk nekik a legjobb akciókat és ajánlatokat. A korlátozott idejű kedvezmények magukra vonják a tekintetet, és nagy hiba, ha ezt nem használjuk ki a látogatók vásárlókká konvertálására.

 

A CTA kiemelése

 

Lehet ezt külön felesleges leírni, mert annyira közismert, de mivel gyakran borzalmasan optimalizált oldalakat látok, talán mégsem. Ha a usereink közvetlenül a termékoldalunkra érkeznek, fontos, hogy könnyedén azonosíthassák a CTA gombot, amellyel a konverzió következő szakaszába juthatnak. A nehezen megtalálható CTA esetében a látogató szorult helyzetben érezheti magát, és a távozás mellett dönthet.

 

Termék oldali engagement

 

Előfordulhat, hogy a potenciális vevő még nem áll készen a vásárlásra, és további meggyőzésre van szüksége. Ebben az esetben a termék oldalon elhelyezett – nem vásárlási jellegű – CTA segíthet a usert az oldalon tartani. A lehetséges vevőt extra információkkal, olyan linkekkel kell látnunk, amelyek például kézikönyvekhez, útmutatókhoz és fogyasztói véleményekhez irányítják. Persze fontos, hogy minden egyes linken található legyen egy „Most Vásárolj” jellegű CTA gomb. A cél lényegében, hogy annyi ideig tartsuk a látogatót a honlapon, amíg létre nem jön a vásárlás.

cta-engagement

 

 

 

 

Automatikus lejátszás: Felhasználó killer megoldás

 

A termék videók már sokszor bizonyították konverzió növelő hatásukat. Azonban a konverzió növelésének érdekében ne idegesítsük a potenciális vásárlóinkat azzal, hogy a képükbe tolunk egy automatikusan induló videót. Gyakran nagyon bosszantó lehet, amikor egy robot hang egy olyan oldalról kezd el szöveget olvasni, amit nem tudunk azonosítani, mikor több lap van megnyitva a böngészőnkben (valójában most már tudunk: köszönjük, Google Chrome). Voltaképpen az automatikus lejátszás az egyik legegyszerűbb módja annak, hogy elűzzünk valakit az oldalról.

 

Egyszerű navigáció

 

Ezzel kapcsolatban nem tudok átütő újdonsággal szolgálni: Tervezzünk egy átlátható navigációs menüt, és olyan helyre helyezzük el, ahol a látogatók automatikusan észrevehetik, tehát vízszintesen a felső részen vagy függőlegesen baloldalt. Az egyik elhelyezés jobban működhet bizonyos siteoknál, mint a másik, tehát érdemes kísérletezni az elhelyezéssel (A/B tesztelni). Egy alkalommal például egy listing oldalas ügyfelemnél igazából SEO okokból a főmenüt kivettük, csak a breadcrumb navigációt hagytuk meg (eredetileg a link szám csökkentése volt a cél): Meglepő módon a konverziós arány is számottevően javult.

 

Tolakodó hirdetések mellőzése

 

Ha hirdetéseket futtatunk a weboldalon, próbáljuk olyan pozícióban elhelyezni őket, amelyek a legkevésbé tolakodóak. Semmi nem készteti annál jobban a weboldalunkról való menekülésre a látogatóinkat, mint amikor épp olvasni próbálnak valamit, vagy ellenőrizni akarnak egy terméket, és hirtelen felugrik egy hirdetés.

Győződjünk meg róla, hogy nem oda helyezzük a hirdetéseket, ahol a látogatók automatikusan információkat keresnek – menüsávon, keresőmezőn vagy tartalmi területen. Szerencsére a Google is utálja a tolakodó hirdetéseket, a Page layout algoritmussal igyekszik szankcionálni a reklámokat irreális arányban használó weboldalakat.

 

A jó design hitelességet sugall

 

„Ne ítélj meg egy könyvet a borítója alapján” – tartja a népszerű közmondás. Mégis amikor a látogatók a weboldalakra tévednek, az első másodpercben a design alapján ítélnek. Vagyis a webdesign nagy szerepet játszik az emberek weboldalak hitelességéről alkotott felfogásának befolyásolásában. Fektessünk minél nagyobb hangsúlyt az ízléses, zavartalan dizájnra. Az összhang szempontjából természetesen a betűtípus, a színek és az elrendezés is rendkívül fontos.

 

Mobilra optimalizált változat

 

Manapság a látogatóink hozzáférhetnek a websiteunkhoz egy laptopról, tabletről vagy akár egy okostelefonról is, de néha mindhárom eszközt használhatják a vásárlás különböző szakaszainál. A mobil optimalizált website, például egy responsive webdesign optimális vizuális élményt alakít ki a különböző böngészők és készülékek között. Lépjünk be időnként a Google Analyticsbe, és ellenőrizzük, hogy a forgalmunk mekkora része érkezik tabletről vagy okostelefonról. Akkor is érdemes mobil optimalizált weboldalba invesztálnunk, ha a mobil forgalom csekély százalékot mutat az összes látogatottságunkhoz viszonyítva: A mobiltelefonokról történő ekereskedelem évente 15 százalékos növekedést mutat.

by Norbert Boros

Norbert is one of the partners of The Cave. As a professional leader, he focuses on UX and Data.

Sign up to our newsletter

Don’t miss any of the articles. Follow us!