string(62) "http://thecave.hu/wp-content/uploads/2016/09/norbert-boros.jpg"

May 02, 2016 | 1 year old

Mérd meg a használhatóságot: A usability mutatói

A gyenge webes használhatóságot senki sem szereti, például mindenki utál várni egy lassan betöltődő oldalra, vagy eléggé kellemetlen, ha egy site-ra érkezvén nem azt találjuk, amire számítunk.

Ma már ráadásul nem csak az a felhasználói elvárás, hogy minden zökkenőmentesen működjön, hanem nyújtson valami pluszt is az adott webes termék, más szóval élmény legyen a használata.

A kérdés, hogy lehet-e valahogyan mérni a gyenge használhatóságot? Az évek során számos nagyvállalattal és néhány kkv-vel is volt alkalmam a közös munkára és megfigyeltem egy tendenciát, ami sajnos elég sokukra jellemző. Nagyon gyakran átgondolatlanul költik el a marketing vagy a fejlesztési büdzsét. Például egy kis e-commerce site-nál képesek “link építésre” költeni, miközben a website láthatóan usability rémálom. Tehát a prioritások felállításban a használhatóság esetenként eléggé háttérbe szorul. Feltételezésem szerint ennek az oka a rövid távú tervezés, és hogy nincsenek tisztában a ténnyel, hogy a gyenge usabilityért előbb-utóbb súlyos árat fognak fizetni. Talán a probléma onnan ered, hogy nem ismertek a használhatóság mérésének lehetőségei.

A cikkben ezért  megpróbálom összeszedni, hogy milyen módja lehet a usability mérésének, melyek a leggyakrabban használt mutatók. Az adatok egy része kvantitatív, de a fő érték a kvalitatív adatokban van ezúttal is, általánosságban elég nehéz a legfontosabb használhatósági hibákat feltárni user kutatás nélkül. Az üzleti cél mindig tény, míg a userekről többnyire csak feltételezésink vannak, amit csak kvalitatív kutatással lehet feloldani.

 

Usability sztenderd

 

Nem létezik mágikus eszköz, ami kiköpi nekünk, hogy az adott weboldal, applikáció mennyire jó vagy rossz usability minőséget tudhat magáénak. Viszont rendelkezésre áll egy sztenderd, ami objektíven definiálja a használhatóság komponenseit. E szerint a usabilityt a eredményesség, a hatékonyság, az elégedettség és a kontextus kombinációja határozza meg. Ami a mérést illeti, ezekből az összetevőkből már ki lehet indulni, következzenek a leggyakoribb usability mutatók (előre is elnézést, de szándékosan nem magyarítok mindent a metrikák neveinél).

 

Az alapvető usability mutatók

 

Completion Rates: Nem véletlenül hívják a szakirodalomban “fundamental usability metric”-nek, hiszen a legegyszerűbben mérhető használhatósági mutató. Általában bináris számmal jegyzik (1=sikeres task, 0=sikertelen task). Ha felhasználó nem éri el a célját, akkor igen nagy a baj, más nem is számít. Íme egy példa a completion mérés eredményeinek megjelenítésére:

 

  • Használhatósági problémák: Leírja a konkrét usability problémákat, illetve hogy hány alkalommal és mely felhasználóknál találkoztunk velük. Annak ismerete pedig, hogy a probléma mekkora valószínűséggel fog előfordulni az egyik legfontosabb mutató, ami a ROI-ba is bekalibrálható.
  • Task Time: A feladat elvégzésének ideje a legegyszerűbb metrika a hatékonyság és a produktivitás mérésére.
  • Task Level Satisfaction: Miután a user elvégezte az adott feladatot, érdemes megkérdezni, hogy mennyire találta nehéznek. Nyilvánvalóan ez leginkább akkor hasznos, ha rendelkezésre áll benchmark, vagyis valamiféle adatbázis más feladatokra vonatkozóan.
  • Elvárások: A felhasználóknak különböző elvárásaik vannak arról, hogy milyen nehéz lesz adott feladat, ezért a task elvégzése előtt célszerű megkérdezni, hogy mire számítanak. Később pedig össze lehet hasonlítani a tényleges nehézséggel (lásd előző pont).
  • Errors: Célszerű rögzíteni minden nem szándékos cselekvést, hibát, amit felhasználó vétett miközben a feladatot végezte el (a hibák leírásával együtt, később ajánlatos megjelölni a súlyosságot is).
  • Megtekintett oldalak munkamenetenként: Persze 1 oldalas alkalmazásoknál nem, de egyébként a sessionönkénti oldalak száma jó kiinduló pont lehet.
  • Konverzió: A konverziós szám önmagában csalóka lehet, mert relatíve egyszerűen is fel lehet nyomni, hosszútávon mégis káros módon (lásd modalok). Mindenesetre a konverzió, vagy a konverziós arány méginkább (az arányszámok mindig jobbak), jó metrikája a hatékonyságnak, és más mutatókkal kombinálva már használható adatot biztosíthat.

 

Usability dashboard

 

A való életben az a probléma néha, hogy megtörténik ugyan például a usability teszt, de a döntéshozónak nincs kedve/ideje/egyéb, hogy elolvasson egy 60 oldalas tanulmányt. Így eléggé megnövelheti az esélyét a tényleges következő lépéseknek, ha valahogyan emészthető, gyorsan áttekinthető formában összegezzük az eredményeket. Egy usability dashboardban a konkurensekkel való összehasonlításnak is helye lehet, íme egy jó példa: usability dashboard  

by Norbert Boros

Norbert is one of the partners of The Cave. As a professional leader, he focuses on UX and Data.

Sign up to our newsletter

Don’t miss any of the articles. Follow us!