string(62) "http://thecave.hu/wp-content/uploads/2016/09/norbert-boros.jpg"

Oct 02, 2016 | 11 months old

Regisztrációs konverziók növelése felhasználóbarát módon

Összegyűjtöttünk néhány olyan ajánlást, amelyek megfogadásával jelentősen növelhetjük a regisztrációs konverziók számát a felhasználók halálra idegesítése nélkül.

A regisztrációk gyűjtésére számos agresszív módszert használnak, például örök ellenségemet a modalt (ami majdnem olyan, mint a popup). Adta magát a választás, a cikkben összegyűjtöttem néhány olyan ajánlást, amelyek megfogadásával jelentősen növelhetjük a regisztrációs konverziók számát a felhasználók halálra idegesítése nélkül. A regisztráció rengeteg weboldalnál kulcsfontosságú cél, nem véletlen, hogy szinte mindent bevetnek a minél több tag összegyűjtésének érdekében.

Közismert például néhány szolgáltatás a piacon, amelyek – természetesen saját üzleti üzleti érdekeik miatt – azt sugallják, hogy ezt remekül el lehet érni a felhasználókat agresszívan betámadó, felugró modallal, és hátradőlhetünk. Úgy vélem, hogy ezzel szemben az agresszív módszerekkel rövid távon elért jelentős konverzió feltornázás hosszútávon néha egyenesen erodálja a márkát és árthat az üzletnek.  Szerencsére felhasználóbarát módon is könnyen lehet a regisztrációk számát gyarapítani.

 

Regisztráció nélkül

 

Kezdjük azzal a szinte szentségtörő kijelentéssel, hogy nagyon sok esetben valójában nem kellene a regisztráció. A második sokkoló tény: A felhasználók utálnak regisztrálni. A userek 86% megváltoztatja a viselkedését, ha regisztrálniuk kell, leginkább a website elhagyásán kezdenek el gondolkodni, vagy olyan konkurens felkutatásán, ahol nincs regisztráció Mielőtt megjelentek volna a webshopok, fizikai üzletekben vásároltunk – fogjuk majd mesélni az unokáinknak.

Ám a klasszikus, “offline” üzleteknek számos egyéb kedvezőtlen tulajdonságuk ellenére is megvolt az a vitathatatlan előnyük, hogy amikor beléptél az ajtón, nem kellett regisztrálnod. A weben sem más a helyzet: A felhasználót többnyire nem érdekli az oldalad, jellemzően csak vásárolni akar gyorsan, és ha nálad erre nem talál módot, távozik. Érdemes konverziós funnelt beállítani és elemezni, mert tapasztalataim szerint e-commerce oldalaknál a kötelező regisztráció szinte mindig nyírja a vásárlásokat és funnel elemzés után ez kiderülhet.

 

A regisztráció előnyeinek hangsúlyozása

 

Talán nyilvánvalónak tűnik, mégis ejtsünk róla néhány mondatot. A felhasználó számára gyorsan értelmezhető ok kell, hogy regisztráljon, magyarul választ kell adni egy egyszerű kérdésre: Miért jó ez nekem? Erre pedig akkor adsz motiváló választ, ha az előnyöket hangsúlyozod elsősorban (nem pedig a funkciókat).

 

Ha ingyenes, észrevehető legyen

 

Újabb talán nyilvánvalónak tűnő, de mégis fontos feltétel. Ha van lehetőségük ingyenesen igénybe venni a felhasználóknak a szolgáltatásodat, – akár csak egy trial időszakra is – azt jól látható módon kommunikálni kell feléjük. Egy jó példa a Trello-tól (feladat és projekt management rendszer), ahol ügyesen vezetnek rá, hogy próbáld ki ingyen:

trello-regisztracio

Kommunikáld, mire számíthatnak a regisztrálók

 

Mikor várakozunk a postán, vagy bizonyos telekommunikációs cégek híresen rossz személyes ügyfélszolgálán, jobb esetben van sorszám, de még abból sem derül ki pontosan néha, hogy mennyit kell várnod, mire sorra kerülsz. Ez rendkívül frusztrálttá teszi az ügyfelet. Ha előre tudnánk, hogy 1 órát kell várnunk, lehet be sem állnánk a sorba. Ugyanúgy a formoknál, regisztrációs űrlapoknál jó ötlet tudatni a felhasználóval, hogy mire számíthat.

Buffalo-Intro

 

Email cím használata felhasználó név helyett

 

Rengeteg későbbi felhasználói frusztrációhoz, így pedig a konverziók hatékonyságának romlásához vezet, hogy nagyon sok weboldalon felhasználónevet kell megadnunk. Email címünk többnyire kettő van (egy munkahelyi és egy privát), viszont mivel mindenütt egyedi felhasználónevet kell megadnunk, így abból akár tucatnyit is birtokolhatunk. Ezek jelentős részére viszont nem emlékszünk, és ezért a többség jobban preferálja az email címet felhasználó névként. Még taktikusabb több opciót felajánlani (email cím vagy felhasználónév egyaránt lehet, mint a Twitteren). Ha már itt tartunk, friss rossz példa Magyarországról. Ha először email címet kérsz be, azt ne nevezd felhasználónévnek, mert az ugyebár egy képzavar:

upc-fail

 

Inline validáció

 

Nincs attól kellemesebb, mint ha egy form kitölése közben már a mezőknél visszajelzést kapunk arról, ha valamit jól, vagy rosszul adtunk meg. Értelemszerűen, ha a felhasználó utólag tudja meg, hogy valamit elrontott, az több idejét rabolja, így a regisztráció esélye is kisebb lesz.

Drop-down listák mellőzése

 

Egészen biztos, hogy mindenkinek volt már szerencséje különböző formokon végtelen hosszúságú drop-down listákhoz, például országok, vagy termékkategóriák kiválasztásakor. Ha túl sok opciót tartalmaz, használhatatlan, ha túl keveset felesleges (arra ott vannak a radio gombok). De szinte mindig zavaró, konverziót gyilkoló megoldás. Ha nagy elemszámot kell feldolgozni, arra a prediktív mező (lásd Google automatikus kiegészítéseket) sokkal felhasználóbarátabb megoldás. Mobilon pláne hatalmas kiszúrás a userrel a drop-down lista.

 

Hibaüzenetek megfelelő megjelenítése

 

Kezdjük a legnagyobb hibával. Sok formnál az elküldés után egy listában, az űrlap tetején vagy alján jelenítik meg a hibákat.  Ehelyett azt pontosan a hibás mezőnél kell megjeleníteni. A problémát pontosan határozzuk meg,  például az “invalid email” hibaüzenet semmitmondó és irritáló, helyette mondjuk meg, hogy mi pontosan a hiba az email címmel. 

A hiba mindig frusztráció okozója lehet, ezért a szövegezésre is figyeljünk, azaz udvarias stílusban adjunk tanácsot a korrigálás módjaira, semmiképpen sem hibáztassuk a felhasználót. Talán ide kapcsolódik, hogy hiba esetén minden értéket hagyjunk a mezőkben –  a jókat, rosszakat egyaránt – egyrészt, hogy csökkentsük az újrahibázás esélyét, másrészt amit már egyszer beírt a felhasználónk, azt ne kelljen ismét begépelnie.

 

Teszttel validálható, vagy cáfolható ötletek

 

A UX-ben minden kontextus függő, így a következő felvetések már olyan ötletek, amelyek többször működnek a gyakorlatban, mint ahányszor nem, de a legjobb, ha user teszttel vagy A/B teszttel győződünk meg a hatékonyságukról.

A kevesebb majdnem mindig több

Többnyire a regisztrációs formoknál a legszükségesebb mezőkre való redukálás, az űrlap minél rövidebbé tétele hatékony szokott lenni. Lehet persze tesztelni, de mindképpen jó tudni, hogy az emberek koncentrálási időtartama évről-évre rövidebb, azaz gyorsan elvégezhető műveletekre kell törekedni:

A figyelmi válság tehát nem városi legenda, ezt jó szem előtt tartani a regisztrációs formok tervezésénél. A leredukálást egyébként az opcionális mezőknél érdemes kezdeni, azok eltávolítása szinte mindig javítja a konverziót.

Social sign up

Social média profilokkal való regisztrálás a kontextustól függően hatékony lehet vagy sem, így meglehetősen nagy dilemmát szokott jelenteni a döntés. Az alapvető probléma, hogy hirtelen a call-action gombok száma jelentősen megnő, miközben tudjuk, hogy az 1 CTA-nál nincs hatékonyabb.

social-sign-in

Ugyanakkor hatékonyságot itt már nagyban befolyásolja a demográfia (nyilvánvalóan, ha a célcsoport a fiatalabb korosztály, akkor jól működik), és a site jellege is. Egyértelmű érv viszont a social login mellett, hogy leredukálja a jelszó elfelejtési problémákat. Ez pedig nagyobb problémák forrása ugyanis, mint gondolnád: 92%-a azon usereknek, akik elfelejtették a jelszavukat elhagyják a weboldalt jelszó visszaállítási kísérlet nélkül és nem térnek vissza.

Ugyanakkor a fent vázolt figyelmi idő problémára is választ kínál a social login.

A 2000-es évekhez képest ugyan már érzékelhető némi előrelépés, de összességében még mindig nagyon sok rosszul tervezett regisztrációs űrlapba lehet belefutni. A cikkben igyekeztem néhány tippel szolgálni arra, hogy a felhasználó idegesítése nélkül javítsuk a regisztrációt, remélhetőleg kiderült, hogy “trükkök” nélkül is lehet ebben sikereket elérni.

by Norbert Boros

Norbert is one of the partners of The Cave. As a professional leader, he focuses on UX and Data.

Sign up to our newsletter

Don’t miss any of the articles. Follow us!