string(62) "http://thecave.hu/wp-content/uploads/2016/09/norbert-boros.jpg"

Mar 15, 2016 | 1 year old

Adatok, amelyeket a legtöbb író nem akar ismerni

Lehet-e már mérni az olvasói elköteleződést, vagy még mindig az eladási számok határozzák meg a könyvkiadást?

Ha vásárolunk egy könyvet egyfajta hazárd játékot űzünk: megnézhetjük milyenek a könyv értékelései, dönthetünk a korábbi tapasztalatok alapján, de végső soron nem tudhatjuk mit kapunk. Ennek az olvasók (avagy fogyasztók) szempontjából szerencsétlen helyzetnek vethet véget, ha könyvkiadás él az olvasói analízis lehetőségével.

A kiadók eddig meglehetősen analóg módon, leginkább a megérzésekre alapozva működtek. Gyakorlatilag egy mérőszámmal mérték a könyvek sikerét, egy KPI van a könyvkiadásban: az eladási szám. Esetleg megfigyelték az olvasói véleményeket, de azok óhatatlanul szubjektívek, szélsőségesek. De a fő probléma, hogy a kiadóknak szinte alig vannak adataik az olvasói elköteleződésről, amit mi a digitális világban “engagement” mutatókkal jellemzünk.

 

Olvasói analízis

 

Számomra meglepő, hogy egyes ágazatok milyen lassan reagálnak az új időkre, és a könyvkiadás tipikusan ilyen. Most végre új kapuk nyílhatnak meg előttük is, már amennyiben a szándék is megvan a változásra. A The New York Times-on futottam a témába, miszerint van egy vállalkozás, a Jellybooks, akik olvasói elemzéssel foglalkoznak.

Alap esetben ugyanis a kiadók sötétben tapogatóznak, hogy mi történik azt követően, hogy az olvasó megvásárolta a könyvet. Például hány százalékuk olvasta el a könyveket, a nemek tekintetében milyenek az olvasási szokások? A Jellybooks-nál éppen ezekre a kérdésekre igyekeznek választ adni az olvasói research segítségével.

Jellybooks-1-710x240

A kutatás úgy működik, hogy a cég ingyenesen biztosít e-bookokat olvasók egy csoportjának gyakran már a kiadás előtt. Az olvasóknak lehetőségük van véleményt is írni, de a lényeg inkább itt a nyomon követés, egy link lekattintásával összes az adott könyv olvasásával kapcsolatos adat feltöltődik.

Ezek többek között azt tartalmazzák, hogy az olvasók milyen gyorsan olvasnak, mikor hagyják abba az olvasást stb. A cég jellemzően 200-600 olvasótól gyűjt adatokat könyvenként. Eddig 7 kiadó durván 200 könyvét elemezték (a kiadók inkognitóban maradnak, mert rettegnek tőle, hogy elriasztják a szerzőiket).

 

Hogyan olvasunk könyveket?

 

Andrew Rhomberg a Jellybooks alapítója a Digital Book World konferencián megosztott néhány adatot arról, hogy valójában hogyan olvasnak az emberek. Az adatok szerintem a kiadók legrosszabb félelmeit erősítették meg, de az adatok már csak ilyenek.

how-people-read

A legfontosabb, hogy a vizsgált könyveknek csupán kevesebb, mint a felét olvasták el az emberek. A legtöbb olvasó általában a könyvek első fejezetében feladja. A női olvasók az első 50-100 oldal elolvasása után hagynak fel a folytatással, a férfiak 30-50 oldal után. A Jellybooks által vizsgált könyvek csupán 5%-a esetében olvastak el legalább 75%-ot. Az üzleti könyvek esetében a leggyengébb a teljes elolvasási ráta.

 

Mit gondolhatnak az írók?

 

Ezt persze senki nem tudhatja rajtuk kívül, de egészen mostanáig egyfajta buborékban éltek. Az olvasói elemzéssel szerintem ők is olyan adatokhoz juthatnak, amelyeket beépíthetnek a munkájukba, szóval fejlődhetnek általuk. Persze azért lehetnek olyan esetek amikor az adatok téves döntésekhez vezetnek. A téves döntések persze nem az adatok miatt, hanem a rossz értelmezés miatt szoktak bekövetkezni. Például egy szépirodalmi könyvet nem olvasnak el teljesen, de az is lehet, hogy ebben a műfajban ez a megszokott, de mivel nem veszik tekintetbe a kontextust, nem adják ki újra a könyvet. Nem biztos, hogy ez egy életszerű példa, de a problémát talán megvilágítja.

 

Adatvezérelt könyvkiadás?

 

A Jellybooksal együtt dolgozó kiadók eddig nem igazán arra használják az adatokat, hogy radikálisan átalakítsák a könyveket, de lehet később ez is bekövetkezik. Pillanatnyilag a marketing optimalizálásban használják fel az insightokat. Például az egyik kiadó drasztikusan csökkentette a kampány büdzséjét annak a könyvnek, amelyikről kiderült, hogy az olvasók 90%-a öt fejezet után abbahagyta az olvasást. A kiadók úgy is felhasználhatják az adatokat, hogy pontosan megtudhatják, ki lehet az adott könyv célcsoportja. Például az egyik Jellybooks által tesztelt alapvetően gyermekek számára íródott könyvről kiderült, hogy a felnőttek körében is meglepően népszerű.

Az olvasói analytics még egy új eszköz, és túl kicsi mintára alapul, ezért kétségtelenül magában rejt számos módszertani kockázatot. Azonban még így is nagy jövőt és megújulást jelenthet egy meglehetősen berozsdásodott ágazat, a könyvkiadás számára.

by Norbert Boros

Norbert is one of the partners of The Cave. As a professional leader, he focuses on UX and Data.

Sign up to our newsletter

Don’t miss any of the articles. Follow us!