string(62) "http://thecave.hu/wp-content/uploads/2016/09/norbert-boros.jpg"

Sep 26, 2016 | 9 months old

Miért nem lesz sikeres a legtöbb mobil alkalmazás?

A mobil app piac első ránézése egy óriási lehetőségnek tűnik, de mielőtt valaki gondolkodás nélkül belépne, érdemes az adatok mélyére ásni, mert a valóság komplikáltabb, mint amilyennek elsőre tűnik.

Nemrég egy média vállalatnál voltam megbeszélésen és felmerült az egyik tárgyaló partnerem részéről, hogy a mobilon mennyire domináns az app használat a böngészőhöz képest, ezért a növekedési potenciált is ebben az irányban kell keresni. Gyanítottam, hogy az állítás igaz, de azért – mint minden mást esetben, adatok nélkül semmit sem hiszünk el – utána jártam a bizonyítékoknak.

Ekkor kiderült, hogy a növekedés tényleg döbbenetes, de ezzel együtt a piac is minden képzeletet felülmúlóan kompetitívnek tűnik, ráadásul egyéb kihívásokkal is szembesültet, aki mobil app fejlesztésre, vagy még inkább egy mobil appra épülő vállalkozásra építené a jövőjét. (A cikkben leginkább a comScore adataira fogok építeni, ezek pedig sajnos leginkább az amerikai piacról állnak rendelkezésre). Az való igaz, hogy a mobil böngésző használat 53%-al, míg az app használat 90%-al növekedett 2013-hoz képest:

 

mobile-time-spent-2015

Az amerikai userek többsége 0 appot tölt le havonta

 

Ha elkezdünk az adatok mélyére ásni, kezd kiderülni, hogy nem olyan egyszerű a helyzet például, ha a havonta letöltött appok számát nézzük. Az utolsó nagyobb comScore elemzés szerint az amerikai okostelefon használók 65%-a zéró appot tölt le havonta:

 

AppDownloadChart

 

Az alkalmazásokat a felhasználók harmada töltik le, ők viszont jellemzően maximum csak hármat havonta. Mi lehet ennek az intuícióinknak ellentmondó jelenségnek az oka? Például, hogy az app piac meglehetősen telített lett, és szinte már minden létező igényre van applikáció. Gyakorlatilag az is igazolódik az előbbi adatból, hogy a usereknek nincs szükségük appra, amely nem old meg igazi problémát.

A másik probléma, vagy kihívás a felfedezhetőséggel van összefüggésben. Az Apple Store keresője egy vicc – talán még a Facebook legendásan gyenge találatokat adó belső keresőjétől is rosszabb -, ezért a felhasználók jó része a toplistákban, kiemelésekben keresi meg a szükséges appot (a Google Play keresője jóval jobb, de ott is lenne még mit tökéletesíteni).

 

Durván 200 mobil alkalmazás uralja az egész piacot

 

A Nielsen szerint a teljes amerikai app használat 70%-át az első 200 mobil applikáció adja. Ha csak a TOP 25-öt nézzük, már akkor is egy eléggé egyértelmű minta rajzolódik ki: top-25-app

Az látszik, hogy toronymagasan a Facebook a legnagyobb app havi 125 millió (!) egyedi látogatóval. Tekintve, hogy az USA-ban durván 190 millió volt a teljes app user szám 2015-ben, ez igen erős, 65%-os penetrációt jelent. A másik gigantikus szereplője a mobil app piacnak a Google, gyakorlatilag a TOP 10-ben 5 darab appjuk is megtalálható. Ugyancsak fontos tény, hogy nem található játék app a TOP 25-ben, mert vélhetően a népszerűségük csak rövid időre szól, míg a Facebook-Google appjai tartósan keresettek.

Célszerű szem előtt tartani, hogy milliárd dolláros brandek eléggé uralják a mobil app piacot. A teljes mobil applikáció market csupán 30%-a ahol a kisebb, új belépőknek van esélyük a fennmaradásra, de mivel a torta elég kicsi szeletéről beszélünk, elég erőteljes versenyre lehet így is számítani.

 

Felhasználók megismerésének hiánya

 

A változatosság kedvéért újabb adat következik. A legnagyobb app fejlesztők és vállalkozók körében végzett felmérés szerint az alkalmazás fejlesztés nem túl kifizetődő. Az appok körülbelül fele maximum havi 500 dollár bevételt eredményez. Ami viszont nagyon érdekes, hogy a megkérdezett alkalmazás fejlesztők fele az appot a saját igényeire fejlesztette, és ugyanezek a fejlesztések generálták a legkevesebb bevételt.

Szóval jellemző olyan alkalmazások létrehozása, amely személy szerint tetszik a fejlesztőjének, de azt nem tudja, hogy a userek körében mennyire van erre igény. Azonban még ha a fejlesztők képesek is arra, hogy elérjék az alkalmazásuk letöltését, szembesülniük kell azzal, hogy 4-ből átlag csupán 1 user fogja megtartani az appot. Szóval nagyon fontos lenne, hogy azonosítsuk, lekutassuk a szükségleteket (majd pedig azt is természetesen, hogy milyen elvárások vannak a működést illetően).

 

Kezdd a problémával a megoldás helyett

 

Az egész mobil app ügyre érdemes nem pusztán kódolási kérdésként tekinteni, hanem egy nagy business development folyamat részeként. A lényeg, hogy először a problémát kell tanulmányozni a konkrét megoldás helyett, ami ugyan egy UX alapigazság, de a mobil app kérdésben is érvényes. Szóval ne azért fejlessz egy appot, mert neked egy személyes problémádra megoldást jelent, vagy mert valamelyik nagy brand is megtette. Az Uber vagyis inkább általánosságban a “sharing economy” jó példa, mert mostanában felkapott, aktuális téma. Az Uber “value propositon”-je valami ilyesmi: “taxi szolgáltatás, taxik nélkül”. A Facebook a legnagyobb média szolgálató, saját tartalomgyártás nélkül.

Az Airbnb a legnagyobb szálláshely szolgáltatás, saját szálloda nélkül. Ha ezeket csak lemásolod, igen rosszak lesznek a kilátásaid a piacon. Azaz, ha az adott ötlethez nagyon hasonló van már a piacon, jelesül az App Store top 25-ben, akkor nem biztos, hogy elég jó az idea. Az első kérdés a “hogyan kellene megépíteni” helyett legyen az inkább, hogy “meg kell ezt egyáltalán építeni”? Csak kivételként említem meg a Facebook-ot, akik történetesen korábban nem létező igényt tudtak generálni.

Mindenki képben akar lenni a “történésekkel”, ezért töltik le az appot, hogy megkapják az értesítéseket, így úgy érzik sohasem maradnak le. De ilyen fajta probléma generálásra egy új szereplőnek nem sok esélye van.

 

Research-el minimalizáld a kockázatot

 

Miután megbizonyosodtál róla, hogy az applikációd tényleges problémát oldd meg, és a megoldási ötletre van is igény, érdemes megnézni a konkurenseket. Egyáltalán vannak-e? Ha elsőként lépsz a piacra – mint annak idején az Uber (bár azt hiszem a legnagyobb startup injekciót kapta) – akkor nyilván könnyebb lesz befutni. Ugyanez volt a siker egyik titka a Netlfixnél (az elsőn érkezők előnye), ami egyébként azért is lenyűgöző sztori, mert eredetileg nem is internetes vállalkozás voltak, hanem DVD kölcsönzés volt a fő profiljuk.

De ha még profibban akarod megközelíteni a kérdést, és minimalizálni akarod a kockázatokat alkalmazd a UX-ben is használatos tudományos módszert.

 

The scientific method

 

A fő különbség a UX és a design egyéb típusai között, hogy az előbbinél mérni tudjuk, hogy mennyire működik jól vagy rosszul a design, esetünkben a mobil app. Ebben a metódusban ugyanis ellentétben a hagyományos felfogással az élesítés nem a kreatív folyamat végét jelenti, hanem csak egy újabb állomását. Úgy is fel lehet fogni, hogy a “launch” egy kísérlet.

Mivel az emberek néha előre nem látható módon, konkrétan nagyon gyakran irracionálisan fogják használni a weboldalt, vagy az applikációt, ezért az élesítés valaminek csak a kezdete lehet. Ez a folyamat pedig, amit a UX-ben a The scientific method-nak neveznek:

ScientificMethod

A metódus fő elemei a következők röviden:

Kérdés, probléma: Ez jobbára ugye egy user problémát jelent. Ami nagyon fontos, hogy először mindig a kutatással kezdünk, majd azt követően csak a kérdés vagy probléma definiálásával, és nem fordítva.

Hipotézis: Maga az app, vagy a design is lehet a hipotézis, egy megoldás (vagy megoldások összessége) a user problémájára. Azonban, hogy a megoldásunk tényleg működik-e, az csak ezt követően fog kiderülni.

Előrejelzés: Feltételezéseket és állításokat kell meghatároznunk arról, hogy a hipotézis milyen változásokat fog eredményezni. Pontosan el kell tehát döntenünk, hogy mit akarunk mérni és hogyan.

Kísérlet: Az élesítés maga a kísérlet. Sajnos semmit sem tudunk biztosan addig, amíg igazi userek el nem kezdik tartósan használni az appot, vagy weboldalt.

Eredmények: Csak az élesítés után fog kiderülni mennyire működik a site/app (hány ember regisztrál, mennyi megrendelés történik etc). Az eredmények talán kellemetlenek lesznek és új fejlesztésre sarkallnak: ezek viszont sosem kudarcot jelentenek, hanem olyan tényeket adnak a kezünkbe, amelyekre az élesítés előtt nem lehetett felkészülni.

Az adatok szerint sikeres appot létrehozni sokkal nehezebb, mint azt sokan gondolnák. Az app használat számottevőbb, mint valaha, ám a letöltések nem túl gyakoriak. Ez azt jelenti, hogy a felhasználók kis részét lehet elérni egy nagyon kompetitív piacon. Tehát az alkalmazás fejlesztésben nagyon fontos lenne megismerni, hogy az app tényleges problémára jelent-e megoldást, ezt pedig mielőtt egyetlen sor kód leírására is sor kerülne, kutatással kell igazolni.

by Norbert Boros

Norbert is one of the partners of The Cave. As a professional leader, he focuses on UX and Data.

Sign up to our newsletter

Don’t miss any of the articles. Follow us!