string(62) "http://thecave.hu/wp-content/uploads/2016/09/norbert-boros.jpg"

Nov 01, 2016 | 8 months old

Az 5 leghasztalanabb online marketing mutató

Legalább 5 olyan marketing mutató van, ami önmagában semmilyen üzletileg értékes információt nem tartalmaz, és ebből adódóan akár téves döntésekhez is vezethet.

Sokan úgy gondolják, hogy a több mindig jobb. Azonban az online marketing legtöbb területén a több nem feltétlenül jobb. Van ugyanis jónéhány olyan online mutató, amely igazából semmilyen hasznos üzleti információt nem tartalmaz.

Egy jó részüket a média vásárlásnak (és idejétmúlt üzleti modelljüknek) köszönhetjük, de a SEO is élen jár a használhatatlan metrikák termelésében. Az online marketing mutatók egy része jó része valójában az ego fényezését szolgálja. Hasonló ahhoz, mint mikor az egyszeri testépítőtől megkérdezik: Hányas a bicepszed? Lehet 50 centis, de ez semmit nem árul el a sportoló erejéről.

Ilyenek a buta marketing mutatók is, melyek önmagukban talán jól hangzanak, de többnyire semmilyen értékelhető információt nem hordoznak. A mutatók másik része olyan üzleti célokat szolgál, amely általában két üzleti kapcsolatban álló fél közül valójában csak az egyiknek előnyös (általában az eladónak).

Facebook like (rajongószám)

Pár éve racionális döntésnek tűnt Facebook “rajongókat” vásárolni az oldalunknak, mert így relatíve olcsón igen nagy közönséget lehetett felépíteni. Ezeknek az időknek vége. 2014 tavaszán kezdett elterjedni a hír, hogy Facebook oldalak organikus elérésének tendenciája 0% felé halad. Sajnos a trend igaznak bizonyult, vannak Facebook márka oldalak, amelyek organikus elérése 1% körüli. Eléggé értelmetlennek tűnik a Facebook oldalak rajongószámának túlzott jelentőséget tulajdonítani, ha azok többsége nem is látja a megosztásokat. Akár 100, akár 1 millió rajongónk van, mindenképpen Facebook hirdetésre van szükségünk, hogy el tudjuk érni őket. Ezek után a rajongószám, mint KPI az ego fényezésen kívül semmire sem használható.

Ad Impressions

A hirdetések megjelenés száma maga a megtestesült anomália. A legtöbb analitikai rendszer és adszerver a hirdetések megjelenését annyiszor számolja, ahányszor oldalbetöltődés történt – akkor is, ha a hirdetés valójában nem volt látható. Ez azt jelenti, hogy például megjelenésnek számít az is, ha a hirdetés az oldal alsó harmadában jelent meg, de a látogató nem is görgetett le odáig. Vagy az is lehet, hogy a banner az oldal tetején jelenik meg, de a látogató a banner vakság miatt nem is realizálja, hogy az egy hirdetés, magyarul észre sem veszi. Az is megeshet, hogy Adblockert használnak a userek és így meg sem jelennek a hirdetések – ennek ellenére elszámolódnak megjelenésnek. Konkrétan jelenleg a hirdetések több mint 50%-a nem látszik. Szóval az Ad Impressions egy olyannyira fals mutató lehet, hogy jobban jársz, ha az átkattintások számát követed, még akkor is ha nem akarsz konverziókat hozni a hirdetésből, mert még így is reálisabb képet kapsz a hirdetés igazi teljesítményéről.

Kulcsszó pozíciók

Mint egy kiirthatatlan zombi, úgy bukkan elő lomhán időről-időre az old-school és az üzletileg legértéktelenebb SEO mutató a találati lista kulcsszó pozíció. A jó pozíció nem jelent szükségszerűen magasabb forgalmat, csak azt jelenti, hogy potenciálisan többen látják a találatot. Már nagyon sokszor írtam és beszéltem a témáról, SEO szempontból valójában a legfontosabb mutató üzletileg, hogy az organikus forgalom mennyire támogatja a célok elérését (például mennyi konverzió származik onnan), ezt egészítheti ki a kulcsszó tracking, de csak ha nagyon muszáj.

Page Rank

2016 van, hihetetlen, hogy erről kell beszélnünk, de sajnos muszáj. A Google legutóbb 2013-ban frissítette a publikus PageRanket, ez eléggé elárulja mekkora prioritást is élvez a kérdés a cégnél. A történelem előtti időkben viszonylag jól mutatta a PR egy website minőségét, de azóta drasztikusan megváltozott a rangsorolási algoritmus, őrület, hogy mégis van, aki komolyan veszi.

Email megnyitási arány

Határesetnek gondolom az email open rate-et, mert valóban lehetne értékelhető mutató (bár önmagában mindig kevés), hiszen arról ad infót, hogy a címzettek hány százalékát érdekli az e-mailed. Felmerül azonban néhány technikai anomália, ami miatt sajnos nagyon torz adatok jellemzőek, ezért az open rate félrevezető lehet. Például vannak kliensek, amelyekben alapértelmezés szerint megnyílik a legutóbbi levél. Az is kérdés, hogy az adott levelezőben engedélyezve van-e a képek letöltése, ha nincs akkor nem lesz mérve a megnyitás. Szóval ezek a jellemző jelenségek eléggé torzíthatják a tényleges megnyitási arányt. Ezért a megnyitási arányt minden esetben az átkattintási aránnyal együtt célszerű értelmezni.

Az értékes marketing mutatók

A fentiek ellenére mérni kell, sőt a mérés teszi tudománnyá az online marketinget. Azt, hogy milyen marketing KPI-okat választunk ki végül az szabja meg, hogy mi a stratégiánk és ahhoz milyen taktikákat választottunk. Tehát általános mutatókat nehéz adni, mert az alkalmazott taktikák döntik el a mérendők irányát, de van pár metrika amit szinte minden esetben érdemes mérni, ilyenek többek között:

  • Összes látogató
  • Új session-ök
  • Csatorna specifikus forgalom (közvetlen, hivatkozó, organikus, social etc).
  • Visszafordulási arány
  • Összes konverzió
  • Ügyfél megtartási arány
  • Ügyfél érték
  • Leadenkénti költség
  • ROI

by Norbert Boros

Norbert is one of the partners of The Cave. As a professional leader, he focuses on UX and Data.

Sign up to our newsletter

Don’t miss any of the articles. Follow us!