string(62) "http://thecave.hu/wp-content/uploads/2016/09/norbert-boros.jpg"

Jan 02, 2017 | 11 months old

Hogyan írj jó UX briefet?

Számos brieffel talákozunk a UX és egyéb digitális projektjeink során, némelyik kellően részletes és minden információt megad, míg mások kétségek között hagynak minket és hosszasan próbáljuk kitalálni mi is a valós igény. Pedig a jó brief segít, hogy segíthessünk.

Tapasztalataink szerint a jó UX briefnek megvannak az egyértelmű jellemzői, amelyeket röviden most fel is vázolok, hogy legközelebb könnyebb dolgod legyen, brief vagy árajánlat kérése során.

 

A budget nélkülözhetetlen

 

Árajánlatot kérni a budget megadása nélkül nem túl szerencsés kezdet. Természetesen tudjuk, hogy a megbízók attól félnek, hogy a büdzsé megadása esetén olyan ajánlatokat kapnak, amelyek pontosan a kerettel fognak megegyezni. Azonban az ügynökség szempontjából a büdzsé a briefen belül a legfontosabb elem.

Gondolj csak egy hétköznapi dologra, mikor ezt a kérdést mérlegeled. Például amikor egy autót vásárolsz, arra is többnyire egy meghatározott mennyiségű büdzsé áll rendelkezésre. Az anyagi lehetőségeiden belül a legjobb dealt próbálod megtalálni nyilvánvalóan, de a büdzsé azt is megszabja, hogy végül egy Audit, vagy egy Suzukit fogsz vásárolni.

Az ügynökségi piacon hasonló a helyzet, a cégek különböző szolgáltatásokat nyújtanak, mindig eltérő áron. Ha a megbízó elárulja a büdzsét, akkor egyből kiderül, hogy mi vagyunk-e a megfelelő cég a feladatra.

Másrészt lehetőségünk nyílik arra, hogy a keret függvényében megtaláljuk a legjobb megoldást. Jelesül nem vesztegetjük az idődet (és a sajátunkat sem) egy olyan megoldással, ami túl drága számodra.

 

Definiáld a célokat, de a megoldást bízd ránk

 

Nyilvánvalóan nagyon fontos tudnunk, hogy mit akarsz elérni a UX/egyéb digitális projekteddel. Tehát a fő kérdés, hogy meghatároztad-e a pontos célt és tudod azt is, hogyan fogod a sikert mérni?

Nehéz ezt egyszerűbben megfogalmazni, de ha olyan absztrakt szinten tartod a céljaidat, amennyire csak lehetséges, akkor adod meg nekünk a szabadságot a legmegfelelőbb megoldás kidolgozására.

Ha például több vásárlóra van szükséged, akkor ne user kutatásra kérj ajánlatot, hanem ismertesd a pontos problémát és mi igyekszünk meghatározni a legjobb a eszközöket a megoldáshoz. Ha teljesen tanácstalan vagy, akkor pedig vedd fel velünk a kapcsolatot és közösen kitaláljuk.

 

Biztosíts minél több háttérinformációt

 

A UX briefnek ismertetnie kell, hogy mi az, amit jelenleg tudunk: ezzel segíthetsz nekünk, hogy megértsük, hogyan jutottunk el a mostani szituációig. Például van releváns korábbi kutatásod, ami segíthet a probléma jobb megértésében? Mi tudsz a jelenlegi közönségedről? Mi a “brand essense” (bocsánat, nem tudok magyar megfelelőt), melyek a márkád lényegi elemei?

Ne félj attól, hogy túl sok információt adsz, mert ilyen állapot az ügynökség oldaláról nem létezik. Te, mint megbízó a szakértője vagy a üzletednek, a mi feladatunk pedig, hogy ezt a tudást minél jobban átfordítsuk a UX nyelvére és megtaláljuk a legmegfelelőbb megoldást.

 

Kritikus dátumok

 

Talán nyilvánvaló okokból a deadlineok ismerete esszenciális. A UX projektek komplexitásuktól függően elég hosszan elnyúlhatnak, ezzel célszerű számolni.

Ha kritikus szezonok vannak kilátásban, arról is tájékoztasd az ügynökséget, például ha webshopod van, a karácsonyi periódusban nem célszerű egy redesign projektet indítani. Természetesen az is információ számunkra, ha nincsenek kritikus dátumok, határidők (bár ez eléggé ritka).

 

UX projekt brief

 

A fentiek már jelenhetnek kiindulási alapot egy UX brief megírásához, de összegyűjtöttem egy konkrét struktúrát, amit egy az egyben követhetsz a következő alkalommal:

  • A projekt – és a probléma – leírása és a rendelkezésre álló budget
  • Az üzeli célok
  • Célcsoport
  • Brand guidelines (ha rendelkezésre áll)
  • Stakeholders (Kapcsolattartók, ha más ügynökséggel is együtt kell működni, azt is részletezd. Illetve érdemes kitérni arra is, hogy a remote együttműködésre van-e lehetőség).
  • Fontos határidők
  • Technológiai korlátok (Például egy olyan CMS van, ami nem túl rugalmas, azonban nem lehet lecserélni).

A következő alkalommal, amikor UX briefet küldesz nekünk szánj rá néhány percet, hogy megtekintsd ez az összefoglalót. Az idő amit a brief alapos elkészítésére fordítasz később busásan megtérül.

by Norbert Boros

Norbert is one of the partners of The Cave. As a professional leader, he focuses on growth.

Sign up to our newsletter

Don’t miss any of the articles. Follow us!