string(62) "http://thecave.hu/wp-content/uploads/2016/09/norbert-boros.jpg"

Apr 17, 2016 | 2 years old

Fiatal felnőttek meglepő online használati szokásai

Egy viszonylag friss UX kutatás szerint a fiatal felnőttek néhány meghökkentő tuljdonsággal rendelkeznek, ami a webes használatot illeti.

Egy kimerítő UX fókuszú kutatás szerint, melynek hét országból származó fiatal felnőttek – 18-25 évesek – voltak az alanyai, a korosztály egyedi módon használja a webes interfészeket, ez önmagában talán nem is meglepő. A vizsgálat azonban tartalmaz néhány számomra meglehetősen meghökkentő megfigyelést is.

Bár csábító a gondolat, hogy a webes felhasználókat egy nagy masszának tekintsük, ami csak általános jellemzőkkel bír, a valóság ettől sokkal komplikáltabb. Számottevő eltérések derültek ki már eddig is az egyes korosztályok internetes használati szokásairól, de a Nielsen Norman Grup (a remélhetőleg mindenki által jól ismert Jakob Nielsen, a usability atyjának cége) által készített user kutatás feltárt néhány érdekes tényt.

 

A kutatás

 

A vizsgálat fókusza a “millennialsnak” nevezett korosztály – az 1980 után és 2000 előtt születettek -, azon belül a fiatal felnőttek volt. Ez a 18-25 éves korcsoport úgynevezett “digital native” vagyis ezek a fiatalok úgy nőttek fel, hogy már rendelkezésükre állt a fejlett webes kommunikációs technológia. UX szempontból a korosztály éppen ezért érdekes, mert gyermekkorukban már találkozhattak az online technológiákkal, és ez bizonyára hatással lehetett a jelenlegi felhasználói viselkedésükre.

Gazdasági szempontból is a fiatal felnőttek egy nagyon fontos korcsoportot jelentenek, sokuk egyetemen/ főiskolán tanul, vagy már elkezdte építeni a karrierjét. Jelentőségük egyébként az USA-ban meghatározó, az amerikai munkaerőpiac 35%-át képezik (hazai adatot nem találtam). A fiatal felnőttekre fontosságuk okán számos blog ragasztott már rájuk különböző sztereotípiákat, de ezek többsége nem kutatásokra alapozott tényeken alapul. Az NN/G erőfeszítése ezért is értékes most, ugyanis 7 országból (Ausztrália, Kanada, Németország, Hollandia, Szingapúr, UK, USA) 91 fiatal felnőttet vizsgáltak 4 típusú user research módszerrel. A klasszikus usability tesztelés mellett a következő kutatási módszereket használták:

  • Naturalistic recordings: A résztvevők 2 napig rögzítették minden tevékenységüket a saját laptopjaikon, majd a felvételeket begyűjtötték és elemezték.
  • Nalpózás: A résztvevők napi 4 tevékenységüket naplózták 4 napig egy mobil app segítségével.
  • Felmérés: 229 fiatal felnőtt és 228 idősebb user véleményét kérdezték ki a flat design vonzerejéről.

 

Multitasking kérdés

 

A közhiedelem szerint a fiatal felnőttek kiemelkedőek a multitaskingban. Ezzel szemben a kutatás szerint ugyan hajlamosak több tevékenységet elkezdeni párhuzamosan, de egyszerre csak egyel foglalkoznak, lineárisan haladnak az egyes feladatokkal. Tehát ők sem végeznek több tevékenységet párhuzamosan, vagy ha mégis, akkor ugyanaz a helyzet, mint a többi korcsoportnál, azaz csökken a hatékonyságuk. A multitaskingban tehát nincs nagy meglepetés, valójában nagyon gyorsan tudunk ugrálni a feladatok között, ezért azt gondoljuk, hogy párhuzamosan végezzük őket, de ez nem így van. Valójában nem vagyunk képesek a párhuzamos cselekvésre és ez a fiatal felnőttekre is igaz. Íme egy példa:

 

youngadult-multitasking

 

Ez egy 10 perces screen-recording munkamenet, amiben az látszik, hogy a user az első 5 percben több össze nem kapcsolódó tevékenységet végzett (híreket olvasott, emaileket nézett, böngészett a Netflixen, Facebookozott etc). Aztán visszatért a munkájához, miközben aktívan hagyott egy Netflix sorozatot.

 

Különbségek a fiatal felnőttek és a tinik között

 

A tervezést illetően felmerülhet, hogy a fiatal felnőttekre a tinikre vonatkozó ajánlások megállják a helyüket, mivel egyes fiatal felnőttek technikailag még tizenévesek (18-19 évesek). A kutatásban azonban azt találták, hogy a fiatal felnőttek több tekintetben is eltérően viselkednek:

  • Míg a tizenévesek imádják az interaktív funkciókat, például a játékokat, a fiatal felnőttek csak akkor preferálják az interaktivitást, ha az támogatja az aktuális feladatukat.
  • A tizenévesek gyenge olvasók, és jobban preferálják a multimédiás tartalmat. A fiatal felnőttek jó része, különösen a felsőoktatási hallgatók előnyben részesítik a szöveges tartalmat, bár a nagy mennyiségű szöveget ők sem szeretnek olvasni a neten, vagyis a “könnyen szkennelhető tartalmakat” preferálják.
  • A fiatal felnőttek sokkal szkeptikusabbak a weboldalakon megjelenő információkat illetően. Több bizonyítékot várnak az állítások alátámasztásra, mint a tinik.

 

Különbségek a fiatal felnőttek és az idősebb felhasználók között

 

A fiatal és idősebb generációk mindig is harcban álltak egymással, így manapság a fiatal felnőttek gyakran megkapják a “digitális bennszülött” jelzőt, olyan légből kapott kijelentésekkel együtt, hogy “az agyuk is máshogyan van huzalozva”. Természetesen ahogyan mindig, a sztereotípiák többsége baromság, viszont azt a kutatás bebizonyította, hogy a fiatal felnőttek webes viselkedése eltér az idősebbekétől:

  • Az idősebb felhasználókhoz képest sokkal magabiztosabban navigálnak az egyes interfészeken, akkor is ha azokon újszerű tervezési mintákat alkalmaznak.
  • A határozottság következménye, hogy a hibákat is hajlamosabbak előidézni. Magyarul először kattintanak és utána kérdeznek.
  • A fiatal felnőttek ritkábban hibáztatják magukat, ha a dolgok rosszra fordulnak, ellentétben az idősebb userekkel. Tehát ha használhatósági hibába futnak, inkább a céget, szervezetet hibáztatják.
  • A fiatal felnőttek a Google-el nőttek fel, így arra egy referencia pontként tekintenek, ami a használatot és az egyszerűséget illeti.
  • A vizualitásról eléggé heterogén a fiatal felnőttek véleménye, ellentétben az idősebbekkel.

 

Nincs szignifikáns különbség az országok között

 

A végére tartogattam a számomra legérdekesebb megfigyelést. Tény, hogy alapvetően angolul beszélő felnőtteket teszteltek, de 7 országban, akik különböző kultúrákban nevelkedtek. Ennek ellenére mégsem találtak jelentős viselkedési különbséget a fiatal felnőttek körében. Ez egyébként általános tendenciának tűnik, a nemzetközi usability tesztek igazolták, hogy a legtöbb használhatósági irányelv országtól függetlenül működik. Értelemszerűen azon fiatalok számára, akiknek az angol csak a második nyelve, nehézséget jelent az összetett mondatok értelmezése, az egyszerű, szakzsargon mentes szöveg a nyerő minden nyelven.

Nehéz megmondani, hogy generációs különbség vagy a korkülönbség eredményezi-e a fenti fiatal felnőttekre jellemző felhasználói szokásokat. Valószínűnek tűnik, hogy durván 20 év múlva, amikor a mostani fiatal felnőttek idősebbek lesznek, arra az idősödő korosztályra megint más jellemzőket fognak találni, de ez még odébb lesz. Érdemes átfutni az eredeti cikket, de úgy vélem ezek a kutatás fő tanulságai:

  • A fiatal felnőttek sem képesek multitaskingra.
  • A fiatal felnőttek eltérő webes használati szokásokkal rendelkeznek, mint a tizenévesek.
  • Az idősebb userektől is eltérnek a viselkedési mintáik.
  • Nincsenek nemzetközi különbségek a fiatal felnőttek között.

 

by Norbert Boros

Norbert is one of the partners of The Cave. As a professional leader, he focuses on growth.

Sign up to our newsletter

Don’t miss any of the articles. Follow us!